Το πρώτο τεύχος της «Οδοντωτού»

Έμφορτο ύλης κατέφθασε το πρώτο τεύχος της Οδοντωτού με τις 336 σελίδες του! Το περιοδικό εκδίδουν οι εκδόσεις Κουκκίδα με την Ευσταθία (Έφη) Δήμου και τον Κώστα Ριζάκη στο τιμόνι.

Το τεύχος φέρει, εν είδει προμετωπίδας και αντί εκδοτικού σημειώματος, το κείμενο «Αναφορά στην ποίηση» του Κυριάκου Χαραλαμπίδη, από την τελευταία παράγραφο του οποίου αντιγράφω: «Με σκανδαλίζει […] και με παραξανεύει η ευκολία με την οποία όλοι καταφεύγουν στην Ποίηση, χωρίς να συνυπολογίζουν το πόσο φοβερό είναι να πέφτεις “εις χείρας Θεού του ζώντος” […] η ποίηση είναι από μόνη της μυστηριακή. Το μυστήριο βρίσκεται στην απαίτησή της να συλλάβουμε κάτι από την ουσία της. Αλλά για να το πετύχουμε, προϋποτίθεται ότι μεταμορφωνόμαστε εν πνεύματι. […] Επιζητώντας το μαρτύριο, πασχίζοντας ανιδιοτελώς για τη λέξη, μακριά από συστήματα αυτοπροβολής και άλλα εγκόσμια στηρίγματα, η Ποίηση θα σου δοθεί, κρίνοντας δίκαια από τις πληγές σου».

Ακολουθεί μια συστάδα θεωρητικών κειμένων: η Ευσταθία Δήμου γράφει για την υπόκριση του λόγου στον Κ. Π. Καβάφηˑ ο Γιώγος Δελιόπουλος γράφει για τον Έλιοτ «πάνω σ’ έναν ξένο στοχασμό»ˑ η Ζωή Σαμαρά στοχάζεται για τον Λόγο, το σύμπαν και την ποίησηˑ ο Βασίλης Λέτσιος μελετά την ποιητική της μετάφρασης, με βάση τη μετάφραση του Αισχύλου από τον Γεώργιο Καλοσγούροˑ ο Γιώργος Γώτης μιλά για τον «λόγο της εικόνας», για το ποίημα και τον πίνακα που είναι το ένα όψη του άλλουˑ η Μαρίζα Γαλάνη γράφει για τη «σερενάτα της μουσικής στην ποίηση» παραλληλίζοντας τον Μπετόβεν με τον Ουγκώˑ ο Δημήτρης Περοδασκαλάκης εξετάζει τον Φιλοκτήτη του Σοφοκλήˑ η Λίλια Τσούβα γράφει για την ποίηση την εποχή του ρομαντισμού στην Ελλάδαˑ τέλος, ο Σταύρος Σταμπόγλης σκαρώνει έναν φανταστικό διάλογο με τον φύλακα ενός μουσείου για να μιλήσει για την «ποιητική των στοιχείων».

Έπεται σειρά μελετών: η Ξένη Σκαρτσή γράφει για τον Ντύλαν Τόμας και την «υποδοχή του στα ελληνικά γράμματα από τη Λύντια Στεφάνουˑ ο Σωτήρης Σαράκης παραθέτει μια ερμηνεία του πιλότου Νάγκελ του Καββαδίαˑ η Μάνια Μεζίτη αναρωτιέται αν μας αρέσει ο Σινόπουλοςˑ η Ευσταθία Δήμου αναφέρει μια λανθάνουσα διάσταση της ποίησης του Νίκου-Αλέξη Ασλάνογλουˑ η Διώνη Δημητριάδου γράφει για την ανατροπή του σκηνικού στο ποιητικό έργο του Θανάση Τριαρίδηˑ η Χριστίνα Καραντώνη επισημαίνει την πλάγια, αντεστραμμένη ποιητική ματιά της Αντιγόνης Βουτσινάˑ η Άννα Γρίβα μιλά για την «ποιητική του παιδιού» στο Fancicullino του Giovanni Pascoli. Την ενότητα κλείνει μια συνέντευξη του ζωγράφου Κώστα Σιαφάκα.

Κατόπιν, δημοσιεύονται στην ενότητα «Ποίηση», ποιήματα των: Ειρήνης Καραγιαννίδου, Γιώργου Δελιόπουλου, Χρυσούλας Σπυρέλη, Δημήτρη Γ. Παπαστεργίου, Θανάση Γ. Μίχου, Νιόβης Ιωάννου, Ειρήνης Μαργαρίτη, Δημοσθένη Μιχαλακόπουλου, Άντζελας Γεωργοτά, Κώστα Θ. Ριζάκη.

Στην ενότητα «Μετάφραση» η Κατερίνα Λιάτζουρα μεταφράζει Andreas Altmann, Odile Kennel, Lutz Seiler, Max Sessner, Martina Weberˑ ο Βασίλης Πανδής Yvan Gollˑ ο Γιώργος Δυνέζης W. H. Audenˑ η Νεφέλη Γκάτσου Charles Baudelaireˑ η Νάντια Δουλαβέρα Sharon Oldsˑ ο Κώστας Κουτσουρέλης Czeslaw Milosz, όπως και η Ασημίνα Ξηρογιάννη.

Ακολουθούν πολύ ενδιαφέρουσες «συνεντεύξεις εφ’ όλης της ύλης» με τον Κώστα Κρεμμύδα, την Τζέλα Ασπρογέρακα, τον Γιώργο Κεντρωτή, την Ιουλίτα Ηλιοπούλου, τον Σωτήρη Τριβιζά, τον Δημήτρα Αγγελή, τον Κώστα Λιννό και την Άννα Γρίβα. Δημοσιεύονται όμως και «μικρές συνεντεύξεις με τους: Μυρτώ Χμιελέφσκι, Γιώργο Αλισάνογλου, Μαρία Δαλαμήτρου, Μαρία Χαραλαμπίδη, Δάφνη-Μαρία Γκυ-Βουβάλη, Ελένη Κοσμά, Διονύση Στεργούλα, Νίκο Φιλντίση, Φωτεινή Καπελλάκη, Ξανθίππη Ζαχοπούλου, Ελένη Αλεξίου, Ασημίνα Ξηρογιάννη, Αθηνά Βογιατζόγλου, Αλεξάνδρα Μπακονίκα, Διώνη Δμητριάδου, Φωτεινή Βασιλοπούλου, Κωνσταντίνο Νικολάου.

Το τεύχος κλείνει φυσικά εκτενής ενότητα με κριτικές βιβλίων από την Ευσταθία Δήμου συν μία από τη Δήμητρα Μήττα. Είναι λογικό ότι, για να συγκεντρωθεί τόσο υλικό, οι χρονισμοί δεν μπορούσαν πάντα να συμπίπτουν: υπάρχουν συνεντεύξεις και κριτικές που αφορούν παλαιότερα βιβλία.

Πλούσια και πολύ ενδιαφέρουσα η ύλη της Οδοντωτού, σπεύσατε να την αποκτήσετε!

Περισσοτερα αρθρα